Írj saját mesét!
(Ezen írásnak célja, hogy teljes körűen ismertesse a módszert, de akár elég is lehet.)
Ma egy olyan dolgot osztok meg veled, ami
- segít megérteni magadat,
- és megismerheted a problémádból kivezető utat is.
Ehhez nem kell értened semmihez, csak önmagadat kell adnod.
A kedvencem.
Zseniális lesz felismerned, hogy mindvégig nálad volt a megoldó kulcs.
Bár lehet, hogy a végén szükséged lesz egy kis segítségre egy baráttól, ismerőstől vagy tőlem.
A feladatod, hogy írj egy mesét.
Nem kell különlegesnek lennie, csak írj egy mesét.
Azonban van néhány feltétel:
- Együltő helyedben kell megírnod,
- ha lehet, írd kézzel,
- ne gondolj rá, mi céllal is írod a mesédet, egyszerűen csak írj,
- csak a végén adj neki címet.
- legyen eleje, közepe, vége,
- legyen probléma és megoldás is benne.
A mese szimbólumok nyelvén rólad, a problémádról és a belőle kivezető útról szól. Általában az fogja megérteni, aki kívülálló.
———- Ez volt a lényeg. A többi már csak sztorizás. ——–
Az első meséim
Gyerekkoromban nagyon sokáig olvastam meséket és azt hittem, hogy a mesék azok csak mesék.
Analítikus meseelmzések
Aztán találkoztam Bruno Bettelheim elemzéseivel.
Ezekből kiderült, hogy a Csipkerózsika a serdülő lány témáját dolgozza fel. A szülők nem szeretnék, hogy a lányuk felnőjön (megszúrja az orsó = megjöjjön az első vérzése), ezért távol tartják a veszélytől. Végül mégis bekövetkezik a baj, a lány megszúrja az ujját az orsóval. 100 éves álom borul mindenkire. De a szexuális érési folyamat végén megérkezik a királyfi és az élet visszatér a palotába.
Kiderült, hogy Piroska is a túl korán megszerzett szexuális tapasztalatok jelképe.
Nekem nem nagyon tetszettek a Bettelheim-féle megközelítések.
Nagyon érdekes nézőpontnak tekintettem, de valahogy nem adott hozzá az életemhez és a munkámhoz. Túlságosan analítikusnak, mintsem bölcsnek éreztem.
Bölcs meseelemzések
Aztán találkoztam Dr. Pressing Lajos könyvével, ahol a szerző 4 szempontból elemzi a mesét. Na, ez már kedvemre való volt. Ugyanazt a mesét értelmezte freudi, jungi, mitológiai és spirituális megközelítéssel.
Ezen a könyvön keresztül értettem meg, hogy számomra a spirituális értelmezés áll a legközelebb. Ezen keresztül találtam igazi szellemi kincsekre.
Ebből is látható, hogy a meséket sokféleképpen meg lehet közelíteni.
Tanulság
A meséket sokféleképpen lehet értelmezni.
Legyünk kritikusak! Azt az elemzést válasszuk, amelyik segít a saját személyiség fejlődésében.
Maradj a hagyományosnál, ha a nemi szerepkörökben akarsz elmerülni.
És válaszd a spirituális elemzést, ha az életedet, sorsodat, a világot akarod megismerni.
A mese, mint problémafeltárás és megoldás
Egyszer egy tanfolyam keretein belül megírtam a saját mesémet – úgy, ahogy azt az oktató a meseterápián kiadta. Közösen feldolgozva a mesémet, valamit megértettem az elakadásomból. De a kivezető utat még nem láttam. Pedig benne volt, csak még nem értettem.
Ez évekkel ezelőtt történt. Aztán archiváltam és feledésbe merült a történet.
Később egy nehéz helyzetben, amikor egy klienssel nem sokat haladtunk, újra elővettem a feledésbe merült módszert. Írattam vele egy mesét. És minden benne volt!
Egy hasfájás feloldása az ikertestvér meséjével
A hölgy egy testi fájdalommal küzdött, ami kineziológiai oldással, kopogtatással, képáramoltatással, … sokat változott, javult. De teljesen nem szűntek meg a tünetek. Persze az idegrendszerét is le kellett szoktatni arról, hogy az elmúlt fájdalmat ne vizslassa, vajon mikor tér vissza.
Azonban a maradék fájdalomra már nem volt ötletem. Amikor is eszembe jutott, hogy megkérjem, írjon egy mesét.
És a mese tisztán megmutatta, hogy az eredeti témához, a meghalt ikertestvérhez kell visszamenni. Az első verzióban a főszereplő kislány elment a temetőbe, ahol egy hangocska hívta. A történet kissé befejezetlenre sikerült.
A teljes katarzis akkor következett be, amikor a mese kereteim belül végleg el tudott búcsúzni a testvérétől.
Blokk oldása a „Házzal és a mesterrel”
És amikor egy ingás tanfolyamon az egyik hallgató ingája nem működött – és már mindent kitaláltunk, de tényleg -, akkor ismét bevetettem a mese erejét.
Ő a házról és a mesterről írt 🙂
A mulatságos kis történetben egy férfi sehogy sem tudta elvégezni a barkácsmunkát a házán. Rossz szerszámot használt, barkácsboltba ment, tanfolyamra járt, de még az alapokkal sem bírt. Még egy villanykörtét sem tudott becsavarni. Aztán egyszer kiment a kertjébe
A mi Mesterünk nem adta fel! Körbe járta az egész barkácsboltot, hogy megtalálja az ő csavarhúzóját, megtanulta a tankkönyvben a „Hogyan kell zárat cserélni” című fejezetet és emellett megvette a szerszámos táskáját is és neki látott a javításnak.
Meglepő módon az első csavart nagyon egyszerűen ki tudta csavarni, de sajnos a második beragadt. Próbálkozott még vele egy ideig, de úgy döntött nem erőlteti, félretette. Kiment kicsit a kertjébe és locsolgatta a virágait, elterelődtek a gondolatai, megfeledkezett arról a fránya csavarról, napokig rá sem nézett. Később útjába került a csavarhúzója és az esélytelenek nyugalmával úgy döntött megpróbálja újra kicsavarni azt a fránya csavart. És láss csodát, sikerült neki, el sem hitte, csak ámult és bámult.
Az egész mese a görcsös bal agyféltekés próbálkozásról szólt. Ami akkor oldódott fel, amikor elengedte a próbálkozást és a kertben kapirgált.
A lángra kapott lány
Az én mesém címe nagyon beszédes: A lángra kapott lány
A mese első fele – utólag jöttem rá – a fiatal koromat mondja el. Egy lányról szól, aki egyszer csak lángra kap és minden kigyullad körülötte. Úgy érzi, hogy mindenkit megéget és el kell hagynia a faluját. Sokáig elszigetelten vegetál, majd közeledik az emberek felé, akik számára hasznos a tüze. De végül aktívvá válik, útra kel, segítőkre talál és ő is megment 3 férfit – a szelet, a vizet és a földet. Mire minden elem a helyére kerül, a lány is megtalálja a boldogságát.
Csak nemrég jöttem rá, hol tartok most a mesémben.
A saját mesémet itt olvashatod.
„Bárcsak te is átélhetnéd a benned rejlő tudás és bölcsesség kibontásának élményét!”